3. [2017-03-06] Här är tekniken som kan revolutionera textilåtervinningen
Pressmeddelande | 2017-03-06

Här är tekniken som kan revolutionera textilåtervinningen

Automatisk istället för manuell sortering ger nya möjligheter för ökad textilåtervinning. I en unik pilotanläggning i Avesta är nu en trettio meter lång maskin på plats som med hjälp av optiska sensorer kan sortera textilier utifrån olika fiberinnehåll.

– En automatiserad sortering gör det möjligt att hantera stora textilflöden och samtidigt få fram textilfraktioner som är bättre anpassade till olika återvinningsprocesser än vad man kan med dagens manuella sortering, säger Maria Elander, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Idag sorteras både textilier som ska återanvändas och textilier som ska materialåtervinnas manuellt. För att effektivt kunna sortera kläder och andra textilier utifrån olika fibertyper, som exempelvis bomull, ull, viskos, polyester och akryl, efterfrågas en automatisk sortering med hög precision. Den teknik som testas i den automatiserade sorteringen bygger på optiska sensorer som känner av olika materialslag – samma sorts teknik som används när man sorterar förpackningar.

Potentialen att öka textilåtervinningen är stor. I dag återvinns bara runt 5 procent av de över 120 000 ton nya textilier som sätts på den svenska marknaden varje år.

Målet för den innovationsplattform för textilsortering som nu byggs upp är att på sikt skapa sorteringskapaciteter för 45 000 ton textil för materialåtervinning. Totalt är elva olika företag och organisationer inom textilbranschen inblandade i projektet som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet.

I projektet samlas runt 700 ton begagnade textilier in på återvinningscentraler i Stockholm och Malmö. Efter manuell försortering av kläder och hemtextilier som kan återanvändas matas textilierna in i pilotanläggningen i Avesta. Under ett års tid kommer sorteringstekniken att testas och optimeras utifrån potentiella kunders behov. Sorterade textilier kommer att analyseras på renhet och kemiska ämnen.

– Tanken är att skapa en sorteringslösning som är anpassad efter textilåtervinnarnas och textilföretagens behov och därmed bli den länk som idag saknas mellan textilinsamling och en högkvalitativ textilåtervinning, säger Maria Elander.

För mer information kontakta:
Maria Elander, maria.elander@ivl.se, tel. 010-788 66 56

SIPTex, Svensk innovationsplattform för textilsortering, finansieras av Vinnova och är ett projekt inom programmet Utmaningsdriven innovation. Det leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och genomförs tillsammans med ett brett konsortium bestående av forskningsinstitut, myndigheter och aktörer från olika delar av värdekedjan för textil; Gina Tricot, H&M, Human Bridge, Malmö Stad, Stockholm Vatten och Avfall, Sysav, ReturTex, Swerea IVF, Kemikalieinspektionen och Naturvårdsverket.