Förebyggande av fallolyckor bland personal inom vården
Fallolyckor har utgjort en stor del av arbetsolyckorna bland vårdpersonal, men har trots det inte ansetts vara en prioriterad fråga inom vården, enligt tidigare studier. IVL har i detta projekt studerat hur fallolyckor identifieras och uppmärksammas, vilka risker och faktorer som påverkar, samt de åtgärder och handlingar som är betydelsefulla för att förebygga fallolyckor bland personal inom vården.
Målet var att utveckla ett stöd som möjliggör för aktörer inom vårdorganisationen att arbeta systematiskt med förebyggande insatser mot fallolyckor. Projektet syftade också till att utveckla och testa en metodik, utgående från verktyg och arbetssätt, för att reducera kända faktorer som leder till fallolyckor bland vårdens personal.
Intervjuer med olika aktörer inom vården – HR, fastighetsavdelning samt personal inom städ och lokalvård – visade att det finns många olika åtgärder som kan bidra till att förebygga fallolyckor.
- Inom städ och lokalvård identifierades två huvudsakliga punkter: Att följa städrutiner och rapportera avvikelser samt att säkerställa torra golv efter städning.
- För fastighetsförvaltning identifierades att hålla den yttre miljön fri från is och snö samt att följa tillgänglighetskrav för lokalerna.
- HR-funktionen lyfte fram betydelsen av ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, samt värdet av att bibehålla en god arbetsmiljö och hålla arbetsmiljöarbetet levande.
En manual för ett beteendebaserat arbetssätt har utvecklats för att kunna användas i workshopsammanhang. Målgruppen är de som på arbetsplatsnivå vill arbeta med att förebygga fallrisker och fallolyckor. Manualen ska vara ett praktiskt verktyg och komplement till det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att konkretisera det förebyggande arbetet. Metoden utgår från Behavior Based Safety (BBS) och området för Organizational Behavior Management (OBM).
Handledning i fem steg
Manualen ger en handledning i fem steg för att identifiera risksituationer för fall och metoder för att identifiera både säkra och riskfyllda beteenden vid dessa situationer.
- Manualens första steg är att arbetsplatsen genomför olika förberedelser för att arbeta beteendebaserat.
- I det andra steget genomförs en workshop, bestående av olika delmoment.
- Workshopen börjar med att identifiera situationer för fallrisker och fallolyckor genom att använda sju framtagna piktogram som illustrerar de viktigaste situationerna som enligt tidigare forskning leder till fallolyckor.
- Därefter väljer deltagarna ut de situationer de vill arbeta med på sin arbetsplats.
- Sedan följer ett moment som handlar om att identifiera säkra och riskfyllda beteenden.
- I nästa moment genomförs mätning av beteenden via självskattning av hur vanliga dessa beteenden är.
- Efter detta sätts en gemensam målbild för var arbetsplatsen vill vara om cirka 3-6 månader när det gäller de valda beteendena.
- Aktiviteter för att uppnå målbilden planeras in. - Efter workshoppen ska arbetsplatsen arbeta med olika metoder för att minska riskfyllda beteenden samt bibehålla och öka säkra beteenden relaterade till fallolyckor.
- En uppföljande mätning genomförs med en analys av mätresultaten.
- I det avslutande steget lyfts värdet fram av att uppmärksamma säkra beteenden och att fira framsteg i arbetsmiljöarbetet.
Projektet har utvecklat en beteendebaserad metodik som på ett enkelt sätt kan hjälpa vårdavdelningar att arbeta aktivt med att förebygga fallolyckor. Det framhåller behovet av att identifiera och förstå risksituationer, bakomliggande faktorer till fallolyckor samt den funktion rapporteringssystemen har ur ett förebyggande perspektiv. Intervjuerna med de olika aktörerna i projektet har visat på tämligen handfasta och konkreta åtgärder att använda i det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
Projektfakta
- Projektnamn: Förebyggande av fallolyckor bland personal inom vården. Utveckling av metodik.
- Finansiär: AFA Försäkring
- Budget: 2 980 000 kronor
- Period: 2020 - 2025