
Cirkulär upphandling i praktiken
Här beskrivs de olika projekt om cirkulär upphandling som skett i RE:Source regi.
Beskrivningen är uppdelad i följande underrubriker
Texterna uppdelade i följande underkapitel:
- RE:Source arbete med cirkulär upphandling
- Upphandlingskriterier för cirkulära produkter
- Cirkulär upphandling i praktiken - Green Deal
- Cirkulär upphandling i praktiken – demonstration av en svensk modell
- Upphandlingsmodell för cirkulära material- och produktflöden
- Aktörsnätverk för cirkulär upphandling
- Lagstiftning och andra regler i anslutning till cirkulär upphandling
- Goda exempel
RE:Source arbete med cirkulär upphandling
Regeringen har gett Vinnova, Energimyndigheten och Formas i uppdrag att satsa på strategiska innovationsområden. En sådan satsning är RE:Source som är ett strategiskt innovationsprogram som fokuserar på att utveckla cirkulära, resurseffektiva materialflöden.
IVL har varit, och är, engagerade i ett antal RE:Source-projekt. Se illustratuionen här nedanför. EcoPlan in Medio är med i projekt 2 och 3.

Upphandlingskriterier för cirkulära produkter
Detta uppdrag ingick som ett arbetspaket i det strategiska projektet Policyanalys inom ramen för RE:Source verksamhet med syfte att ta fram kunskap och erfarenheter för utveckling av policyer för prioriterade frågeställningar.
Det övergripande målet med uppdraget var att dokumentera och sprida erfarenheter från upphandlingar i Sverige där olika typer av cirkulära kriterier prövats.
Uppdraget mynnade ut i att:
- kunskap och erfarenheter från upphandlingar med cirkulär inriktning har tagits till vara och spridits,
- kunskaper och erfarenheter från upphandlingar där cirkulära kriterier inkluderats, och där projektet bidragit med tips och rådgivning, har tagits till vara och spridits samt att
- erfarenheter och goda exempel om hur cirkularitet har använts inom upphandling kommunicerats.
Projektet är avslutat och redovisat i två rapporter:
Cirkulär upphandling i praktiken - Green Deal
Detta uppdrag syftade till att med utgångspunkt från metoder och verktyg som utvecklats projekt i Belgien (Flandern) och Nederländerna, kallad Green Deal, utvärdera hur dessa skulle kunna komma till användning för cirkulära upphandlingar i Sverige. För att testa dessa metoder och verktyg under svenska förhållanden bjöds myndigheter och företag in för att genomföra upphandlingar där cirkulära kriterier prövats.
I uppdraget ingick att ta tillvara erfarenheterna från de belgiska och nederländska projekten och generellt bedöma hur dessa kan användas i Sverige. Utförarna av upphandlingarna inom projektet bidrog med kunskap och stöd. I uppdraget ingick också att skapa förutsättningar för kunskapsdelning genom att organisera arbetsmöten och lärande nätverk.
Målen för uppdraget var:
- Förmedling av kunskap till deltagande/upphandlande organisationer om arbetsmetoder, vägledningar, genomförda upphandlingar och andra erfarenheter från de belgiska och nederländska projekten.
- Bedömning av hur de belgiska och nederländska erfarenheterna kan användas i Sverige.
- Dokumentation av uppdragets samlade erfarenheter, hur resultaten spridits samt legat till grund för inspel till hur cirkulära inköp/upphandlingar kan utvecklas.
Cirkulär upphandling i praktiken – demonstration av en svensk modell
Uppdraget syftar till att bidra till fler upphandlingar med cirkulära kriterier. Inom projektet kommer en svensk modell för cirkulär upphandling att demonstreras inom ramen för 5-10 skarpa upphandlingar, som projektet ska stödja med kunskap och verktyg. Upphandlingar står för en stor del av alla offentliga inköp och skulle med sin köpkraft kunna gå i bräschen för den förändring vi behöver se inom innovationsområdet.
Ett upplägg för kunskapsöverföring för upphandlande organisationer i cirkulär upphandling kommer att utvecklas baserat på projektresultat från det tidigare projektet om cirkulär upphandling i praktiken som utförs under 2020. Erfarenheterna kommer att delas med deltagarna i projektet för 2021. Projektresultaten kommer att överföras till relevanta myndigheter som underlag för eventuella policyförändringar, men även kommuniceras till andra länder inom EU.
Resultaten kommer att ligga till grund för:
- Svensk handledning för cirkulär upphandling
- Kunskapsöverföring till upphandlande organisationer (t.ex. i SKRs regi)
- Policyförslag från Delegationen för cirkulär ekonomi
- Starkare nätverk mellan upphandlande organisationer
Upphandlingsmodell för cirkulära material- och produktflöden
Detta projekt har som övergripande syfte att utarbeta en generell modell till ett strukturerat arbete för upphandling av cirkulära produkter i ett nära samarbete med offentliga och privata aktörer. Detta ska ske som ett led i att demonstrera lösningar med stor potential att bidra till ett mer hållbart materialnyttjande i samhälle och näringsliv.
Utvecklingen av modellen kommer att utgå från behoven i offentlig upphandling men kommer i flera delar att vara tillämpbar för inköp i det privata näringslivet. Ett viktigt mål är att identifiera och finna lösningar för olika gemensamma problemställningar som uppstått i samband med att pröva cirkulär upphandling i verkligheten inom olika branscher. Ett annat viktigt mål är att kunna hantera frågeställningar som är branschspecifika och behöver hanteras separat för material- och produktgrupper. Genom deltagande av representanter från olika branscher kommer projektet att omfatta ett flertal av de produktgrupper som ofta nämns som centrala i upphandlingssammanhang.
Projektet är uppdelat i tre arbetspaket - i vilka ingår att definiera metoder för att kvalitetssäkra återvunnet material baserat på utveckling av cirkularitetsdeklarationer (Circular Footprint), identifiera motiv för ökad användning av incitamentsavtal samt utveckling av en öppen webbaserad plattform för information om marknadstillgång till produkter för återbruk och återvinning.
Aktörsnätverk för cirkulär upphandling
Inom ramen för uppdraget om upphandlingskriterier för cirkulära produkter etablerades ett aktörsnätverk för experter inom området. Detta välkomnar alla som är intresserade av frågan och vill delta i arbetet. Du anmäler dig enkelt till aktörsnätverket för cirkulär upphandling genom att kontakta oss.
Är du intresserad av att delta i nätverket?
Lagstiftning och andra regler i anslutning till cirkulär upphandling
Producentansvar
Producentansvaret är ett styrmedel för att uppnå miljömålen. Tanken är att det ska motivera producenterna att ta fram produkter som är mer resurssnåla, lättare att återvinna och inte innehåller miljöfarliga ämnen.
Producentansvaret innebär att producenterna, inom de områden där producentansvar råder, ansvarar för att samla in och ta hand om uttjänta produkter.
I Sverige har vi lagstiftat producentansvar för åtta produktgrupper:
- Batterier
- Bilar
- Däck
- Elutrustning (inklusive glödlampor och viss belysningsarmatur)
- Förpackningar
- Returpapper
- Läkemedel
- Radioaktiva produkter och herrelösa strålkällor (Strålsäkerhetsmyndigheten)
Dessutom finns det frivilliga åtaganden, som liknar producentansvar, för kontorspapper och lantbruksplast.
Läs mer om producentsansvar: www.naturvardsverket.se/Amnen/Producentansvar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kemikalielagstiftning
Det finns många lagar och regler som påverkar hur företag ska hantera sina kemiska produkter. Men i grund och botten går de ut på att företag måste veta vilka kemiska produkter de har och att de hanteras på ett säkert sätt. Anledningen är att vissa kemiska produkter är farliga och om de inte hanteras på rätt sätt kan de ställa till med stora skador. Så regelverket finns där för att minska riskerna för människor och miljö, även om det kan verka komplext och omfattande vid en första anblick. Några av de vanligaste regelverken för kemikaliehantering är:
- Reach-förordningen är en del av EU:s kemikalielagstiftning och handlar om registrering, utvärdering, tillstånd och begränsningar av kemiska ämnen. Reach innehåller också krav på användare av kemikalier, vilket inte förekommer i tidigare lagstiftning. Lär mer på: www.kemi.se/lagar-och-regler/reach-forordningen/kort-om-reach
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Miljöbalken trädde i kraft 1 januari 1999. Syftet med miljöbalken är att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer kan leva i en hälsosam och god miljö. Till Miljöbalken hör ett stort antal förordningar och föreskrifter, som har meddelats med stöd av bestämmelser i miljöbalken. Förordningar beslutas av regeringen, som i sin tur lämnar bemyndigande till myndigheter att besluta om föreskrifter inom respektive ansvarsområde. Läs mer på: www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Rattsinformation/Miljobalken
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kemikalieregistret (www.kemikalieregistret.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) ger en överblick över kemikaliefrågor med syfte att tillhandahålla information om:
- Hitta miljövänligare alternativ
- Automatisk kartläggning
- Checklistor
- Lagbevakning
- Någon att fråga
- Minska risker
Goda exempel
Projektet Cirkulär upphandling i praktiken – Green Deal resulterade i 10 goda exempel:
- RFI Cirkulär upphandling av byte av styrning till ventilation i pumpstation
Pdf, 393.6 kB.
- PM: Inspiration till upphandlingskrav som stöttar cirkularitet i elektronik
Pdf, 276.1 kB.
- RFI Flergångsservis med tätslutande lock för matdistribution inom hemtjänsten Växjö
Pdf, 181.3 kB.
- RFI Engångsförpackningar av förnybart material, för matdistribution inom hemtjänsten Växjö
Pdf, 179.5 kB.
- RFI Återbrukade möbler Region Skåne.
Pdf, 148.4 kB.
- VGR Efterlysning cirkulär plast
Pdf, 444.7 kB.
- Producentansvaret för förpackningar i cirkulär upphandling
Pdf, 102.4 kB.
- Sysav gipsupphandling.
Pdf, 176.6 kB.
- VafabMiljö kravspecifikation matavfallspåsar och säckar
Pdf, 129.5 kB.
- RFI Skyltar och navigering med cirkulärt förhållningssätt Malmö stad
Pdf, 489.4 kB.
Passa också på att registrera dig för att få mer information och inbjudningar kopplat till klimatanpassad och cirkulär upphandling.